הגדלת מכסת אגרו-וולטאי במושב שנמצא בקו עימות – הזדמנות חדשה ליישובים חקלאיים
רשות מקרקעי ישראל אישרה הרחבה משמעותית של אפשרויות הקמת מתקני אגרו־וולטאי במושב ובכל יישוב חקלאי אשר מצויים בקו עימות.
המשמעות: ניתן להגדיל את היקף הפרויקט הסולארי באמצעות שימוש במכסה שלא נוצלה – תוך שמירה על הקרקע החקלאית.
מה השתנה בהחלטה?
עד כה הותר ליישוב חקלאי:
- מיזם סולארי קרקעי – עד 250 דונם
- מיזם אגרו־וולטאי – עד 500 דונם
ביישובי קו עימות הותר מיזם סולארי עד 400 דונם ואף פרויקטים משותפים רחבים יותר.
כעת נקבע כי:
- ניתן להעביר מכסה סולארית שלא נוצלה למיזם אגרו־וולטאי
- ההמרה תיעשה ביחס של 1:1
- המהלך כפוף לניצול בפועל עד 31.12.2028
מדובר בהזדמנות משמעותית להקמת מתקן אגרו-וולטאי במושב!
למה המדינה מעדיפה אגרו־וולטאי במושב?
המדיניות התכנונית מעדיפה שימוש כפול בקרקע:
- המשך פעילות חקלאית
- ייצור אנרגיה מתחדשת במקביל
להבדיל ממערכות סולאריות קרקעיות, מתקנים אגרו־וולטאיים אינם מוציאים את הקרקע ממעגל הייצור החקלאי — אלא משלבים חקלאות וחשמל יחד.
המשמעות ליישובים חקלאיים
ההחלטה יוצרת יתרונות משמעותיים:
- הכנסה נוספת לחקלאים
- שמירה על קרקע יצרנית
- חיזוק חוסן כלכלי ביישובי קו עימות
- עידוד הישארות החקלאות במקום
חשוב לדעת
כל התנאים החלים על מיזם אגרו־וולטאי במושב יחולו גם על השטח שהומר מהמכסה הסולארית, לרבות תנאי התכנון ותקופת המימוש.
סיכום
החלטת רמ"י משנה את נקודת האיזון בין אנרגיה לחקלאות.
במקום לבחור בין שדה סולארי לשדה חקלאי – ניתן לשלב ביניהם, ואף להרחיב פרויקטים קיימים.
זקוקים לייעוץ בנושא אנרגיה מתחדשת במושב או בקיבוץ?
לינק לקריאת ההחלטה:
לקריאת ההחלטה באתר הרשמי: לחצו כאן